zaterdag 2 juli 2016

Ahoe Coolblue !

Mijn enthousiasme over de Parrot Bebop drone kon ik moeilijk onder stoelen of banken steken. Met stijgende verbazing kon ik zien wat voor prachtig beeldmateriaal dit "speelgoed" (dat moet tussen grote aanhalingstekens staan) kan produceren. Hij overtreft menige peperdure drone op het moment dat ie op de markt kwam.

Ik kocht de mijne bij Coolblue. Dat komt omdat ik er lang tevreden klant was en nooit klachten had over de service. Het moet gezegd, ik had ook nooit behoefte aan die service omdat tot nu toe geen enkel toestel ooit de geest gaf. Maar met mijn drone is dat anders afgelopen.

Een optie die dit jaar werd uitgebracht heet "Flight Plan". In plaats van je drone te besturen, duid je aan op de Google maps kaart welke punten hij moet bezoeken en hoe hij de camera moet draaien op elk moment. Het is een soort automatische piloot waar je een vooraf gepland scenario ingeeft, je drukt op start en de drone legt automatisch het parcours af.

Dat is dus behoorlijk fout gelopen, en daar heb ik geen enkele schuld aan. Het was de derde keer dat ik Flight Plan ging testen, de eerste twee keren waren al slecht afgelopen omdat de drone nooit deed wat ik vroeg. Ik kon dat toen verklaren door een slecht GPS signaal, je kan nu eenmaal niet verwachten dat zo'n ding tot op de meter nauwkeurig is. Uit mijn geocache ervaring weet ik dat afwijkingen tot 10 meter soms mogelijk zijn, zelfs al loop je onder een open hemel met veel sattelieten in zicht.

Het is net daarom dat ik met grote zekerheid kan zeggen dat ik met deze vlucht, die toevallig door mijn scooter dashcam werd gefilmd, alle voorzorgen nam om veilig te testen hoe het nu zit met dat Flight Plan. Het is geresulteerd in een crash van de drone tegen een boom, de drone is naar beneden getuimeld en kwam in een beek terecht. De drone is kapot en buiten een groen knipperend lichtje, doet ie niks meer.



In het filmpje zie je mij in de verte staan met de drone naast me op de grond. Het flight plan dat ik had ingegeven beveelt de drone om vanuit het camerastandpunt rechtdoor te vliegen tot op 50m hoogte boven het grasveld dat je in de verte ziet. Die plaats is 25 meter verwijderd van de bomenrij aan de rechterkant. Op de plaats waar ik sta, is er een afstand van 20 meter tot aan de boomstammen.
Terwijl ik van de scooter naar de startplaats wandel, zie ik dat het icoontje van de drone op het scherm van mijn telefoon exact meebeweegt op Google maps. Het icoontje overlapt het icoontje van mijn eigen iPhone, ik zie ze beiden bewegen op de juiste plaats op de kaart.
Er is goede ontvangst van de GPS, er is nu geen merkbare afwijking te zien. Veilig om op te stijgen dus.

Blijkbaar niet dus. Je ziet dat de drone onmiddelijk helemaal naar rechts vliegt. Zeven seconden later raakt ie een boomtop en valt in het water. Ondertussen had ik manueel de controle kunnen overnemen om de crash te vermijden. Helaas had mijn telefoon twee seconden nodig om het manuele scherm te openen, te weinig tijd om de boom te ontwijken. Je ziet nog dat ie op het einde sneller stijgt, dat is de manuele bediening die ik als reflex volledig de hoogte had ingestuurd. Dat was de beste beslissing om de boom te ontwijken, maar het was dus te laat.

Nu heb ik dus garantie op die drone bij Coolblue. Bij het eerste contact blijkt snel dat men dit niet zal vergoeden omdat een drone die in het water valt, wordt beschouwd als een stuurfout. Het eerste contact verloopt trouwens (als enige van de zes) wél heel goed. De jongeman heeft begrip voor mijn verhaal, hij zegt alleen dat hij deze beslissing - of dit dus onder de garantie valt of niet - niet zelf kan nemen. Hij deed dat in overleg met een medewerker en raadt me aan om het rechtstreeks voor te leggen aan Parrot, de producent van de drone. Vermits ik het incident gefilmd heb, en schermafbeeldingen heb van mijn flightplan, zegt de jongeman dat de kans reëel is dat dit wel vergoed wordt. Ik heb immers geen fout gemaakt, de drone heeft een fout gemaakt. Je kan een afwijking verwachten, maar bij een stabiel GPS signaal is een afwijking op het traject van 30 tot 70 meter (als ik de lijn doortrek naar waar ie heen wou vliegen, spreken we in die grootte orde) geen afwijking meer, maar gewoon echt een programmeerfout.

Strak plan dus. Ik neem contact op met Parrot en mijn aanvraag wordt overwogen. Maar snel krijg ik de melding dat men een officiëel document van Coolblue nodig heeft waarbij deze laatste afstand doet van de garantiezorg. Zonder dit document kan ik geen aanspraak maken op de diensten van Parrot. Ik neem opnieuw contact op met Coolblue en ik krijg een wat warrige uitleg over procedures. De jongeman geeft eigenlijk te kennen dat ie het niet precies weet en hij zou dit verder uitzoeken en me dezelfde dag terugbellen. Dat telefoontje is er niet gekomen.

Enkele dagen later krijg ik een document dat ik moet afprinten en bijvoegen bij mijn drone, die ik dan gratis naar Coolblue kan sturen zodat zij de drone kunnen nakijken. Dat is natuurlijk niet wat ik had gevraagd, ik wil gewoon weten of dit kan onderzocht worden of dit onder de garantie kan vallen. Als je de prijs bekijkt, is dit zeker geen speeltje dus dit is erg belangrijk voor mij.
Ik bel opnieuw, ondertussen behoorlijk geïrriteerd over de manier van (niet) handelen en ik krijg opnieuw een jongeman aan de lijn. Zijn script dat ie wellicht afleest voorziet niet in de vraag die ik stel. Alles wat ik vroeg was dat iemand enkele seconden de tijd neemt om dat filmpje te bekijken en te vergelijken met het flightplan om dan - al dan niet - te beslissen of dit onder garantie valt.

Ondertussen heb ik drie keer geprobeerd om uit te leggen wat ik bedoel, maar hoewel het een mens is aan de lijn, krijg ik steeds hetzelfde 'automatische' antwoord. Zo'n document voor Parrot wil men niet tekenen, ik moet de drone opsturen en dan zullen ze kijken wat de schade is. Als ik akkoord ben met het bestek, zal men de drone tegen betaling herstellen. In het andere geval moet ik een vaste onderzoekskost betalen. Ik blijf aandringen op een gewoon gesprek van mens tot mens, gewoon iemand die verstand heeft van zo'n dingen die even luistert en mij wil zeggen hoe dat zit met die garantie. Het lukt niet, om van mijn herhaalde aandringen op een oplossing af te raken, vraagt de jongeman of hij me nog ergens anders mee van dienst kan zijn. Euhm... what the ... ??

Ik zie dus geen andere mogelijkheid dan de drone effectief op te sturen met een A4'tje erbij gevoegd en een link naar een online pagina die twee filmpjes en twee afbeeldingen bevat. Ik doe opnieuw de uitleg en vraag of iemand alstublieft even wil kijken naar dit filmpje en oordelen of dit normaal gedrag is van zo'n drone als ik dit flight plan ingeef.

Zonder succes. Dit is in het kort het antwoord dat ik krijg:
De drone is kapot en kan niet hersteld worden. Het valt niet onder garantie. De schade die werd vastgesteld :

Mechanisch defect.

Tweede keer WHAT THE ... ??

Is dit écht de vaststelling van de specialtist?

Denkpiste: ik neem de drone mee naar mijn mama. Ik zeg: mama, dit is nu een drone. Het ding vliegt in de lucht en maakt beelden. Ik bestuur het met mijn telefoon, maar de drone is kapot. Kijk, als ik het ding aanzet, knippert er een lichtje, maar hij stijgt niet op. Weet jij wat er mis is? Ze zou zeggen: zoon, daar ken ik toch helemaal niks van? Er zal iets aan de mekaniek zijn, zeker?

Maar daar moet ik het dus mee doen: mechanisch defect. Geen garantie. Geen reparatie mogelijk.
Een hoop vragen: wat is er onderzocht? Het moederbord? De motoren? Je hoort één motor nog tikken en er knippert nog een groen lichtje, dus helemaal dood is hij niet. Hebben jullie eigenlijk dat filmpje gezien? Het blad gelezen? Het flight plan bekeken?

Ik ken zelf antwoorden: niemand bekeek het filmpje en niemand heeft ooit die webpagina bekeken. De foto's van het flight plan werden nooit gedownload nadat ik ze online heb gezet. Youtube statistieken en serverstatistieken van mijn webruimte liegen niet.

Ik ben echt heel pissed off en vraag nog twee simpele dingen: heeft Parror deze drone ooit gezien? (men zou hem doorsturen als de eigen technieker het niet weet) en is er dan meer informatie over wat er werd onderzocht? Iemand moet toch meer ingetypt hebben in één of ander reparatierapport buiten de twee woordjes "Mechanisch defect"? Het antwoord: ja, we hebben hem doorgestuurd naar de fabrikant. Helaas is er verder geen info buiten de twee woordjes.

Mijn gok: Parrot heeft de drone nooit gezien. De eigen dienst zag dat het hun petje te boven ging en ze zitten verveeld met een ambetante onnozelaar die zijn drone in 't water liet vallen en nu probeert zijn eigen stommiteit af te schuiven op anderen.
Ik kan ernaast zitten, maar waarom gebeurt dit anders? Waarom weigert men zo'n document te tekenen dat Parrot toestemming geeft om rechtstreeks met mij te praten? Waarom weigert elke persoon die ik hoorde of mailde pertinent om naar die foto's / filmpjes te kijken die naar mijn mening bewijzen dat de drone in de fout ging en niet ik?

Zes keer een contact dat me slecht bevalt en me heel boos maakt. Het is de trigger die mijn twaalf stappen doet opstarten en zegt dat ik de handdoek in de ring gooi voor ik zelf een fout zou maken die ik me nooit vergeef en veel erger is dan een kapotte drone.

Ik wil mijn account sluiten bij Coolblue. Ik zie dat die optie niet voorzien is. Ik zie nu ook dat ik vijf jaar klant ben, 23 bestellingen plaatste en enkele maandlonen besteed heb.

De laatste vraag van de jongeman was of hij verder nog iets voor mij kon betekenen.

Nee dat kan dus niet.

Nooit meer.

5 opmerkingen:

  1. Misschien een fout in je redenering ? je berekent waar de drone foutief zou zijn uitgekomen als hij de boom niet had geraakt, en zo kom je aan 69 m. Volgens mij mag je echter zover niet gaan om de fout te berekenen. Op de plaats van de crash is de fout eigenlijk maar 25 m, stel dat de boom er niet had gestaan, wie weet had de drone zijn positie nog proberen te herstellen en was 'm uiteindelijk met een fout van 25 m blijven doorvliegen.
    De drone start weliswaar zonder obstakels erboven, maar wel met hoge bomen rechts, ook een kleine helling links. Normaal gezien mag dat geen probleem zijn. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat dit idd max 10 m mag afwijken, maar toch.
    Zou het kunnen dat de drone nog maar net was opgestart, en dus ook de gps in het toestel ? Misschien had 'm nog maar een paar satellieten in zicht, te weinig om nauwkeurig genoeg te kunnen positioneren ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daarom zeg ik ook in de blog dat de fout tussen 30 en 70m is he Johan. De GPS ontvangst was uitstekend, ik zag het drone icoontje mee bewegen op mijn gps als ik naar de startplaats liep. Er zat op dat moment hoogstens een paar meter verschil op, veel minder dan 10. Het gps icoontje van de drone was groen, wat wil zeggen dat de ontvangst goed is. Op het moment dat de drone vertrekt op 1 m hoogte, gaat ie meteen helemaal in de verkeerde richting terwijl hij exact op mijn gps locatie van mijn telefoon staat. Elk scenario zegt dus volgens mij dat dit een fout is van de drone en geen GPS afwijking.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dan is't nogal bizar. Niet opgeven is idd de boodschap. Bij klantendiensten gebeurt het nogal 's dat ze de beschikbare procedures niet exact kennen.

      Verwijderen
  3. :(

    Heb je gevraagd bij de klantendienst naar een hogere in rang, dan de personen die je al "te woord" gestaan hebben? Niet opgeven Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. :(

    Heb je gevraagd bij de klantendienst naar een hogere in rang, dan de personen die je al "te woord" gestaan hebben? Niet opgeven Jan.

    BeantwoordenVerwijderen