zondag 31 januari 2016

Chinees scooterlicht

Ik had een beetje een probleem met mijn scooter. Dat gebeurt wel vaker, maar dit keer was het iets waar ik zelf iets aan kan veranderen. Het probleem bij zo'n retro scooter is dat ook de verlichting erg retro is. Dat wil zeggen dat er dus weinig sprake is van licht. Wel voldoende om gezien te worden, maar zeker niet voldoende om zelf genoeg te zien als het echt donker is.

Dat is bij deze opgelost met deze extra Chinese LED verstraler. Je kan dat redelijk letterlijk nemen, want hoewel het ding er belachelijk klein uit ziet (rechts onder naast het grote licht), als je vanop een verre afstand in de lamp kijkt, word je behoorlijk verblind. Het is dan ook niet de bedoeling om dit in te schakelen in het normale verkeer.
Maar soms reed ik op donkere wegen met weinig straatverlichting, en dan is het gewoon gevaarlijk om de topsnelheid van 85 te halen als je maar een dikke tiental meter voor je uit kan kijken, zoals met het oude licht.

Maar dat het echt zijn effect niet mist, zie je in deze animatie:

Voor alle duidelijkheid: de achterste muur is verlicht door de kelderverlichting in de eerste twee foto's. Het echte geproduceerde licht zie je enkel als de kleine lichtvlek vlak voor de scooter.

En het verblindt dus behoorlijk:

Groot lichtChinees licht

Het aansluiten was meer dan een zaterdagnamiddagprojectje! Ik had ervoor kunnen kiezen om het nieuwe licht mee aan te sluiten aan het bestaande groot licht, maar dat is niet haalbaar. Ik gebruik nu vaak het groot licht in het gewone verkeer omdat het toch niet verblindt en dat zou niet meer kunnen als de Chinees plots mee oplicht als ik de standaard schakelaar activeer.



Vandaar dat ik dus op zoek ging naar een bijhorend Chinees knopje en dit is 'm geworden. Ik verwacht geen wonderen en het zal niet het stevigste zijn dat je kan vinden. Dat komt dan goed uit, zo past het bij de rest van de scooter :D







Het enige nadeel van mijn keuze voor dat extra knopje is dat ik geen voor de handliggende aansluiting kon vinden zonder de echte bedrading van de scooter te massacreren. Daarom moest de scooter dus helemaal gestript worden om een extra kabel te leggen van onder het zadel, waar de batterij zit.

Gelukkig had ik iets in die aard al eens gedaan om de 5V USB aansluiting aan het stuur aan te sluiten. Ik kon dus ergens onderaan in de helft van die kabel al een aftakking maken.









Het wordt nu wel wat druk aan het stuur,
maar dat nemen we er maar bij ;)





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen