vrijdag 19 augustus 2011

Out of memory

Ik had me voorgenomen om niet over mijn werk te bloggen, en bij deze verbreek ik de belofte aan mezelf. Vanmorgen zat ik bij een klant, wat op zich al redelijk uitzonderlijk is. Met de jaren ben ik een beetje veranderd van functie. In het begin hield ik me bezig met het schrijven van software, het installeren en het opvolgen van klanten. Nu is dat in principe enkel nog schrijven. Het contact met klanten is beperkt.

Er is wel wat maatwerk gepland voor deze klant, wat ook al niet de bedoeling is. We overlopen de aanpassingen en de klant vraagt op welke termijn ik deze aanpassingen kan doorvoeren. Ik antwoord dat ik daar geen antwoord op heb. Ik kan niet zeggen of het dagen, weken of maanden zal duren.

Natuurlijk is zoiets niet aanvaardbaar voor een klant, dat weet ik. Maar het is de waarheid. De lijst met aanpassingen is enkele bladzijden lang. Ik kan bij elk punt een ruwe schatting maken, maar weet uit het verleden dat je er vaak compleet naast zit. Dan moet ik voorspellen hoeveel problemen er zich zullen voordoen bij de andere klanten de komende maanden. En dat kan je natuurlijk niet.

Maar laat ik het simpel houden, punt per punt.
Ik had een 5-tal jaren geleden een elektronische to do lijst. We werkten met 3 personen (nu nog met 2) en de lijst werd dus aangevuld met punten die moesten gebeuren. Allemaal even dringend, zo gaat dat met software.

Eén puntje herinner ik me heel goed. Er kwam te pas en te onpas in ons computerprogramma de melding "out of memory" bij het afdrukken van een document. Het was één puntje uit mijn lijst die toen zo'n 2000 items bevatte. Vele items waren reeds uitgevoerd, sommigen duurden een minuutje of twee om uit te voeren, anderen soms dagen. Of zelfs weken.

Die "out of memory" kwam op elke vergadering weer naar boven. Wanneer ga je dat nu eens oplossen, Jan? Ik had alle mogelijkheden al lang uitgeput. Handleidingen, discussiefora, websites... Ik heb me geabonneerd op een nederlandse en een engelstalige Delphi community (Delphi is de taal waarin ik programmeer). Maar er kwam geen oplossing. Veel ideeën van andere Delphi-programmeurs, sommige al genialer dan anderen. Maar niks hielp.

Meer dan 2 jaar heb ik gesukkeld en uiteindelijk hebben we besloten om het ganse programma in een nieuwe versie van Delphi te ontwikkelen. In pricipe is dat een update zoals een andere, maar vooraleer alles draaide was dat toch een aantal maanden fulltime werk en maanden testwerk bij klanten. Maar hij was dus wel opgelost !

Eén to do puntje had meer dan twee jaar geduurd. Het volgende op de lijst twee minuten. Software maken is anders dan een muur metselen. Je ziet niet altijd hoe ver je bent, en hoe ver je nog moet gaan. Soms moet je het zelfs opgeven en is er geen oplossing. Maar soms is de oplossing er na 2 minuten.

Als er nu dus iemand vraagt hoe lang iets gaat duren, kan ik dat niet beantwoorden. Het is onverantwoord, je kan er klanten mee verliezen, en het is niet professioneel. Maar het is wel de waarheid. Van mij wordt verwacht dat ik begrip heb voor het standpunt van de klant, maar wie toont er begrip voor mijn standpunt? Niemand helaas. Want het is onverkoopbaar.

2 opmerkingen:

  1. Wat je hier schrijft, is integendeel heel goed verkoopbaar, Jan.
    Je kan er klanten mee verliezen, maar je kan er ook klanten mee winnen.
    Annabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons in de firma zijn er ook een paar programmeurs... onze baas doet niets liever dan vanalles beloven aan de klant. Terwijl hij best weet dat zijn beloftes vaak totaal onhaalbaar zijn. De beloftes kunnen dan ook vaak niet binnen de beloofde tijd afgewerkt worden.
    Persoonlijk zou ik dan liever niets beloofd worden

    BeantwoordenVerwijderen