Lap, het is al zover. Ik sta in panne met mijn scooter.
Ik had gisteren een trip gemaakt van 30km en dacht na een tankbeurt dat ie precies meer lawaai maakte dan wat ik tot nu toe gewoon was. Nog even dacht ik dat het aan de klep van de helm lag die door het warme weer op een kier openstond. Ik was misschien helemaal niet gewoon om het geluid zo rechtstreeks te horen en er is inderdaad een zeer groot verschil in wat je hoort met de klep volledig dicht tegenover de klep één tikje open zetten om wat verkoeling te krijgen.
Toch leek het me een beetje vreemd en vanmorgen ben ik naar de scooter gaan kijken. Ik dacht vannacht nog dat ie misschien zonder olie zat en dat ie daarom meer lawaai maakte. Dus even opgezocht hoe dat nu moet, zo'n oliepeil checken, en dan naar de kelder waar de scooter achter de wagen geparkeerd staat.
En tot mijn verbazing zag ik dus dit:
Hier hoort dus een bout te zitten, voor alle duidelijkheid. Het is één van de twee bouten die de uitlaat vastmaakt aan de rest van de motor. En die is gewoon verdwenen. Hoe het komt, dat is me een raadsel, maar je ziet dat er veel beschadigd is tegen de rand waar de bout heeft gezeten. De scooter heeft dus heel fel bewogen en de bout is gewoon losgeschud en heeft dan een hele tijd tegen de kant aangeschuurd.
Ook de tweede bout zit los en wat me vooral zorgen baart: je kan hem niet vaster draaien. Hij zit al zo vast als wat de constructie toelaat en toch kan je de uitlaat makkelijk een paar centimeter op en neer bewegen.
De buis die van de motor naar de uitlaat gaat is daardoor doormidden gebroken en daardoor maakt ie zoveel lawaai. Je hoort het motorgeluid voor het gedempt wordt door de uitlaat en dat geeft heel wat herrie. De twee stukken buis hangen nog wel tegen mekaar, maar je kan ze zo van elkaar halen.
Uiteraard kan ik zo'n dingen niet zelf repareren, maar ik heb een poging gedaan om het voorlopig op te lossen, kwestie van nog in de garage te geraken. De bovenste bout zit wel degelijk vast door de extra moer die ik heb vastgevezen, maar je voelt dat de schroefdraad niet goed meer is. Ik vrees dan ook dat er meer moet vervangen worden dan de uitlaat alleen.
Het aan mekaar plakken van de stukken buis met Duct-tape was geen goed idee, maar ik moest het proberen. Misschien wordt het niet zo warm dat het meteen smelt nog voor ik de garage bereik. Dat is dus niet zo. Eén toertje door de ondergrondse garage en ik kon de plastic al ruiken... Dat is geen ramp, ook zonder tape geraak ik wel in de garage, dan maar met extra herrie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten