vrijdag 11 april 2014

Scooter dashboard

Je moet toegeven, het was slechts een kwestie van tijd vooraleer iets in deze aard ging gebeuren. Dacht je echt dat ik zomaar een scooter kon kopen en die dan niet vol met toeters en bellen kon hangen?



Om te beginnen is dit slechts een het beginplan. Er komen van alle dingen bij, maar wellicht zal daar niks zichtbaar van zijn. Maar dit is dus wat er nu in het dashboard zit:


  1. Wandel GPS om de weg niet kwijt te raken
  2. Dexcom glucosesensor om mijn bewustzijn niet kwijt te raken
  3. iPhone met een Google map komt ook vaak van pas
  4. USB oplader met klok
  5. Extra verlichting




De GPS spreekt voor zich hoewel ik heb een tijdje getwijfeld heb om mijn oud Tomtommetje uit de auto aan te sluiten. Maar de Garmin is echt heel goed uitgerust om scooter GPS te spelen.

Voor de andere toeters en bellen heb ik een beroep gedaan op mijn Chinese vrienden. Mijn Dexcom glucosesensor is eigenlijk nog de belangrijkste toeter of bel die aan het stuur moest hangen. Als ik hem gewoon in mijn zak stak, voelde ik soms wel dat ie trilde, maar je moet ook zien of je te hoog of te laag staat.



Ik heb trouwens gemerkt dat mijn bloedsuiker behoorlijk kan zakken op de scooter en dat is een beetje vreemd. Je zou toch niet denken dat dat zo'n inspanning kost? In elk geval, het zakje uit China is bedoeld om een smartphone aan je fiets te bevestigen. Vervang smartphone door Dex en fiets door scooter en hup, we zijn beveiligd tegen hypo's en hypers op de baan.

Aan de rechterkant heb ik nog een houdertje gekocht, dit is specifiek voor mijn iPhone 4 ontworpen. Dit is trouwens wel specifiek voor moto's en scooters gemaakt want er zit ook nog een rubberen band over je iPhone indien je dat wenst. Ik wens dat omdat dat ding meer dan 60 km/u rijdt (bergaf ;-) ) en dan wil ik niet dat mijn telefoon tegen de vlakte gaat.

Het extra licht is écht een must, heb ik gemerkt. De scooter heeft een dimlicht en een groot licht, net zoals een auto. Maar de lamp van het groot licht is niet krachtiger dan het dimlicht. Bovendien kan je het licht niet in zo'n positie bewegen dat het groot licht ook echt ver vooruit schijnt. De straal raakt op zo'n tien meter voor de scooter de grond, daar waar het dimlicht dat op vijf meter al doet.

Maar op donkere avonden en op plaatsen waar dan geen straatverlichting is, kan je gewoon niet ver genoeg zien en moet je behoorlijk op de rem om die reden. Ik durf niet sneller dan 30 km/u rijden als het echt donker is, met mijn extra licht is de ganse straat en het komende kruispunt mee verlicht. Het is zo fel dat je op meer dan honderd meter alle reflectors en verkeersborden ziet oplichten. Het enige probleem nu is dat dat licht nog niet werkt op de batterij van de scooter, maar met een apart battery pack dat in de kap van het stuur is bevestigd. Dat komt later nog, ik heb ook een convertor gekocht die de 12V scooterspanning omzet naar een stabiele 8.4V die de LED lamp verwacht.


Last but not least is er dit dingetje bevestigd. Als je het gesloten houdt, zie je een klein klokje (en da's fijn want ik zie nu nergens het uur) en als je het opent, is er een USB plug waar je apparaten mee kan opladen. Ik denk in de eerste plaats aan mijn iPhone, zo kan ik ook de Google map laten aanstaan zonder dat de telefoon leegloopt. Maar je kan ook andere apparaten opladen natuurlijk.




Er is nog één klein probleempje. Het klokje staat op de Chinese tijd, en ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpassen. Maar ik denk nu al bijna als een Chinees en tel alleen nog prijzen in dollars.

De Chinese tijdzone, dat kan er ook nog wel bij :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten