woensdag 19 maart 2014

Sym Cello GPS

Ik moest wel wat nadenken wat nu het beste zou zijn. Er zijn twee opties die in aanmerking kwamen, maar één ding stond meteen vast: een GPS kan ik echt niet missen, en zeker niet op de scooter.

De tripjes die ik tot nu toe deed, brachten me vooral naar Niel en naar Zwijndrecht. Dat komt natuurlijk omdat ik daar geocaches ga verstoppen. Maar niet alleen het feit dat ik de gemeenten niet echt ken, ook de route er naartoe is helemaal niet zo duidelijk. Je zou verwachten dat het eenvoudig is, maar je komt plots in een vreemde situatie door je gekozen vervoermiddel.

Het probleem is dat een scooter van klasse B een beetje een vreemde eend in de bijt is als je het verkeersreglement leest. Het ding gedraagt zich soms als een fiets en soms als een wagen. Soms mag je zelfs kiezen tussen die twee, wat trouwens ondertussen één van de grootste voordelen blijkt te zijn om door een file te rijden. Ik mag immers binnen de bebouwde kom zowel op het fietspad als op de rijstroken van de wagens rijden. Je kan dus naast de file rijden als er wagens stilstaan en trage fietsers vermijden als er plaats is op de rijbaan.

Maar het probleem was dan: welke GPS gebruik je in zo'n geval? Ik heb een wandelGPS en een TomTommetje. Laat het feit dat je een TomTom moeilijk kan monteren op een scooter even buiten beschouwing, het was me vooral te doen over wat het ding kan.

Dan kwam ik dus dadelijk uit op de wandelGPS als beste keuze. En dat blijkt echt heel erg goed te werken. Sterker nog, de GPS die ik heb is daar op voorzien. De Garmin Oregon 450t heeft een optie waarmee je profielen kan instellen. Ik ga de GPS natuurlijk gebruiken om te geocachen als dat weer lukt. Maar nu dus ook om met de scooter naar een bestemming te rijden.

Dan komt er dus in principe een hoop ellende aan te pas om één en ander aan te passen. Je wil wellicht dat je routes laat berekenen over de weg en niet in vogelvlucht, zoals dat te voet vaak wel gebeurt. En je wil ook dat ie zich een beetje gedraagt als TomTom, dat wil zeggen dat ie automatisch gaat inzoomen op de kruispunten en dat ie duidelijke piepsignalen geeft op 200m voor je een straat indraait. Als je te voet gaat, is dat niet zinnig omdat 200m wandelen nog wel eventjes duurt, maar met de scooter ben je gauw aan die zijstraat. In scootermodus zal hij ook het scherm uitschakelen op lange rechte stukken om de batterij te sparen.


Nu komt dus het leuke truukje: ik heb één profiel 'wandelen' gemaakt en één profiel 'scooter'. Als ie op de scooter hangt (ik heb hem met een kit voor op een fietsstuur gemonteerd) dan zal ie zich gedragen als een soort TomTom die ook over fietspaden rijdt en zelfs de route over fietspaden mee berekent. Als ik ter plaatse ben, schakel ik de scootermodus uit en dan gedraagt ie zich als een normale wandel (geocache-) GPS. Zoomfuncties zijn anders en berekening van routes gebeurt niet vanzelf via de wegen.

Er is nog één verbeterpuntje. Fietspaden waar je niet met een scooter klasse B op mag, worden ook meegerekend hoewel ik daar niet op mag. Maar dat is bij elke GPS zo, die info is gewoon niet ter beschikking. En tot nu toe moet ik zeggen dat ik me er ook niet vaak aan stoor. Als ik met een klasse B scooter op een klasse A fietspad rijd, kan ik gewoon 25 km/u rijden, zoals de fietsers en de klasse A collega's dat doen.

Maar al bij al: die Garmin is echt topklasse! Blijkbaar gebruik ik nog geen 5% van de mogelijkheden.

Allee, nu dus 10% :)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen