dinsdag 24 april 2012

Portkosten

Ik heb deze sensoren dus al een half jaar aan mijn lijf plakken. En ik ben daar super super blij mee. Want ze voorkomen dat ik nog hypo's krijg (meestal toch) en daardoor ben ik een veel rustiger mens geworden.

Maar ze zijn dus pokkeduur. En ze worden niet terugbetaald door de ziekenkas. Ook mijn hospitalisatieverzekering komt niet tussen. Ik had me er dus vanaf in het begin bij neergelegd dat ik een ferme hap uit mijn maandbudget moest uittrekken om van deze gemoedsrust te kunnen genieten. Maar dat heb ik er voor over.

In de praktijk gaat het als volgt. Elke twee maanden ga ik naar de apotheek om een lading van 10 sensoren te bestellen. Eén sensor leeft zes dagen, dus dat komt ongeveer overeen met die periode. Ze worden via een postpakketje uit Nederland verstuurd naar mijn apotheek en dan pik ik ze daar op. Twee maanden geleden was er plots 30€ bijgekomen bij de verkoopprijs. Ik heb daar een opmerking over gemaakt, maar er werd niet echt op ingegaan. De apotheek was zopas overgenomen en wellicht had de nieuwe eigenaar een andere prijspolitiek.

Maar deze week was mijn voorraad weer op. Ik ga langs om ze te bestellen en enkele dagen later zijn ze daar. Maar ik schrik me een aap van de verkoopprijs. Er is nu 71€ bijgekomen! Dat is dus 101€ extra op een periode van 4 maanden. Ik zeg tegen de bediende dat dit echt niet kan, dat er een vergissing moet gebeurd zijn. En als het niet zo zou zijn, wil ik een heel duidelijke uitleg waarom er op zo'n korte tijd zo'n belachelijk hoog bedrag bijkomt.

Maar hij zwijgt. Het is te zeggen, hij mompelt wat. Het komt er op neer dat dat de prijs is die hij doorkrijgt. En dat ie daar niks aan kan veranderen. Ik dring aan op meer uitleg. Dat ie dan iemand vraagt hoe het zit, een telefoontje doet of een collega aanspreekt. Hij blijft ijzig kalm en zegt iets van "ja, maar je moet nog portkosten rekenen en zo... ". Wablief?? Portkosten? 101€ om een pakketje van nog geen kilo naar hier te vervoeren? Wordt het misschien per gouden koets verstuurd? Die waren er trouwens twee en vier maanden geleden ook, die portkosten.

Toch kan ik niks anders doen dan het belachelijke bedrag toch te betalen. Ik was immers door een accidentje zonder sensor gevallen en had ze dringend nodig. Als ik de levering zou weigeren kwam ik in problemen.

Nu heb ik een bericht gestuurd naar Medtronic, de leverancier van de sensoren. Ik kreeg snel antwoord en dat is zeker bevredigend. Er staat een maximumverkoopprijs op die dingen, en ze zijn daar ver over gegaan. De 30€ opslag, daar moet ik me bij neerleggen. De 71 niet. Die wordt terugbetaald en dat gaan we terugvragen in de apotheek.

Ik vind het heel jammer dat er op deze manier moet gewerkt worden. In dit geval speelt de apotheek enkel doorgeefluik en ze biedt geen enkele meerwaarde. Met vragen over de sensor kan ik niet terecht, want niemand weet er iets van. Het is zelfs omgekeerd, vorige keer moest ik zelf zeggen naar wie ze de mail moesten sturen binnen Medtronic omdat de dame die normaal de bestellingen regelt er niet meer werkte. Zo hoort het niet te gaan, ik verwacht een beetje service als er een flinke marge wordt genomen op iets dat al erg duur is om te beginnen. Een postpakketje opsturen zou ook gewoon naar mijn adres kunnen. Het zou goedkoper zijn en veel ellende besparen. Helaas laat de wet dat niet toe.

3 opmerkingen:

  1. pppfff je zou van minder een hypo krijgen..;

    (je hebt je precies goed geschoren voor de foto :p )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Huh? Dat moét via de apotheek of wat? Hoe onnozel!
    Is er geen andere apotheek in de buurt? Ik zou toch eens dreigen van daar dan naartoe te gaan. Hier in Hoboken zijn er drie op een postzegel, met als resultaat dat er klantenkaarten zijn en al. Als ik één keer stripjes koop, gaat er vaak bijna tien euro af gewoon daardoor al. Dus ze doen toch aan klantenbinding op de één of andere wijze. Dat zal in de grote stad toch ook wel zo zijn, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier is nu ook een klantenkaart hoor, alleen de vorige uitbater had een andere kaart. Het tegoed daarvan ben ik dus kwijt. En intussen weet ik van andere apotheken dat dit wel de juiste prijs is (zonder die 71€ dan). Bovendien heeft het een maand geduurd vooraleer ik de eerste sensoren had, een heel gedoe om het tussen Medtronic en deze apotheek te regelen... daar zit ik niet meer op te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen