zaterdag 2 juni 2012

Klantendag

Een jaarlijkse gewoonte is het sinds ik in 1996 begon te programmeren aan een softwarepakket voor drukkerijen. Toen was ik als bediende in dienst genomen om dit eerder kleine project op zes maanden opnieuw te programmeren. De originele versie was toen vier jaar oud, en in computertermen was dat ook toen al verouderd.

Na die zes maanden gaven we een klantendag. De bestaande klanten waren heel erg tevreden met de nieuwe versie en er kwamen vele nieuwe klanten bij. Toen is er een proces gestart dat tot vandaag nog verder gaat. Inmiddels zijn we 16 jaar verder en nog steeds ben ik er mee bezig. Telkens komen er nieuwe vragen van de mensen die de software gebruiken. Er zijn altijd nieuwe aanpassingen nodig, en die houden me dus al 16 jaar bezig.

Vandaag is de situatie veranderd. Er komen niet veel klanten bij en de marktsituatie is slechter. Niet enkel door de crisis, maar ook door het feit dat de sector krimpt. Klassiek drukwerk wordt minder gevraagd en er is veel concurrentie van online webshops die digitaal drukwerk aanleveren.

Toch had ik niet de indruk dat de klanten ontevreden waren. Of toch niet meer dan anders, want er zijn altijd ongemakken als je software intensief gebruikt. Eén groot verschil is er met vroeger. Ikzelf! Het laatste deel van de presentatie is gewoontegetrouw het vragenuurtje. Vroeger een absolute nachtmerrie want ik was altijd bang om het woord te nemen in een grote groep. Vandaag niet meer. Een vraag is nooit te lastig en als klanten onmogelijke dingen vragen, zeg ik dat gewoon. Het is veel duidelijker en het wordt zeker gewaardeerd. Vroeger zouden we eerder knikken om de groep niet te beschamen en dan later vast te stellen dat de gevraagde aanpassing te ver gaat.

Maar de toekomst is dus onzeker, dat is duidelijk. Het zal afwachten zijn wat het komende jaar te bieden heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen