zondag 20 oktober 2013

Lightbox 360: Werking


Omdat er best wel wat verschillende instellingen zijn die je eerst nodig hebt om zo'n filmpje te maken, heb ik de software zo geschreven dat je eerst moet kiezen welk soort film je wenst. Afhankelijk van de keuze in het hoofdmenu is dat Youtube, Animated GIF of Fotoshoot.

De menuutjes die dan volgen verschillen nogal omdat je bij de Youtube-optie echt wel in termen van een film moet denken, dus met een aantal frames per seconde en een tijdsduur. Bij een animated GIF is dat helemaal niet zo, want dan is het software op de PC die de foto's in een bepaalde volgorde gaat tonen. Je kan op dat moment ook nog bepalen hoe lang elke foto moet getoond worden.

Toch is het belangrijk om dit op het moment van het nemen van de foto's al juist te plannen. Het is immers zo dat je enkel de tijd dat één foto in beeld is kan wijzigen op de PC, maar de hoek niet meer omdat de foto al genomen is. Daarom dus een redelijk complexe menustructuur waar je bijvoorbeeld moet zeggen of je een normale rotatie wil tonen of een versnelde. Een normale rotatie laat een object met een constante snelheid ronddraaien, terwijl een versnelde rotatie een variabele snelheid heeft zoals die in de vorige pagina in de voorbeeldjes te zien was. De lightbox zal voor elke foto berekenen hoe groot elk stapje moet zijn om zo'n versnelling en vertraging rond een 'rustpunt' juist in beeld te brengen. Daar zit dus behoorlijk wat rekenwerk achter.

In dit filmpje heb ik een kort overzichtje gemaakt van de mogelijkheden van de lightbox op basis van de menu's die ik in het toestel heb geprogrammeerd. Alles is trouwens in C++ geprogrammeerd (of gewoon C zoals je wil) omdat ik nog steeds de Arduino omgeving gebruik.




Volgende pagina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten