zaterdag 8 maart 2014

Eén YouTube dollar

Ik heb één dollar verdiend en negen cent. Een collega diabeet/blogger maakte me attent op het feit dat reclameboodschapjes op een blog wel werken, maar dat ze op YouTube meer opbrengen. Nu moet ik dat meteen relativeren, want in mijn geval gaat er meer aandacht naar mijn blog dan naar mijn YouTube kanaal. Sterker nog, ik ben met het kanaal gestart enkel en alleen om filmpjes te tonen op deze blog.

Ondertussen is daar wel wat verandering in gekomen. Dat is geen bewuste keuze, maar eerder toeval. Omdat ik in elk YouTube filmpje een link plaats naar het desbetreffende blogartikel, komen ook mensen die nooit mijn blog hebben gezien hier terecht. Ze zoeken een filmpje op YouTube en klikken dan door naar hier. Dat is een redelijk recent fenomeen, enkel van de laatste maanden.

Dit is hoe een doorsnee dag er nu uit ziet qua blogbezoekers. Vroeger waren er op één dag meestal enkel bezoekers uit België, enkelen uit Nederland en meestal enkelen uit één of meer buurlanden. Maar dit is dus een heel ander verhaal, er zijn op deze dag bezoekers uit 20 landen langsgekomen. Dat is niet elke dag zo, maar er zijn geen dagen meer van minder dan tien landen.

Dat komt enkel en alleen door enkele blogposts en bijhorende filmpjes in het Engels. Dit is de statistiek van een filmpje dat 'linear ball bearing' heet en het stond een tijd geleden hier op de blog. Wat ik dan normaal zie in de statistieken is dat het filmpje een 50 tal keer wordt bekeken de eerste week wanneer vaste bezoekers het bekijken. Dat is het blauwe stukje helemaal in het begin (blauw = België). Je ziet dat de weken daarna er weinig blauw te zien is.



De andere kleuren zijn dus andere landen, groen is de VS. Het grijze stuk geeft het totaal weer van alle landen, dus de laatste tijd wordt dit zo'n 100 keer per week bekeken (de grafiek toont telkens de som van de laatste zeven dagen, dat is grafisch meer leesbaar). Hoewel mijn Youtube pagina andere filmpjes toont als meest bekeken, zal dit soort op termijn winnen. De anderen zijn immers eenmalige dingen die bijvoorbeeld gedeeld werden op Facebook of filmpjes die op de website van Mancave verschenen. Eens hun nieuwsbrief verstuurd en bekeken is, zakken de statistieken als een pudding in elkaar. Dit filmpje wordt enkel gevonden door resultaten van YouTube zoekopdrachten. En hoe vaker het aangeklikt wordt, hoe hoger het komt te staan in de zoekresultaten. Daarom stijgt het altijd.

Of het echt zo is dat het meer inkomsten genereert dan een blog, weet ik natuurlijk niet. Mijn collega blogger heeft immers met één filmpje bijna zoveel kijkers als ik met de (bijna) 100 filmpjes samen van mijn kanaal ;-) Dat blijft dus afwachten.

Ah ja, weet je nog dat ik die inkomsten ging besteden aan reclame op Google om zo mensen naar mijn blogpagina's over alcohol te brengen? Het plan was dat het een nuloperatie zou zijn. Dat lukt tot nu toe niet, ik maak verlies. Misschien komt daar nu verandering in.

Ik heb nu alvast één YouTube dollar verdiend. En negen dollarcent :)

1 opmerking: