woensdag 24 oktober 2012

Oude rommel

Dit ziet er zo niet uit misschien, maar het is het wel. Het is oude rommel in termen van de nieuwe technologische evolutie. Maar ik ben er blij mee omdat het zijn werk nog heel goed doet. Alleen, je neemt het niet mee op café omdat je er niet als persfotograaf wilt uitzien.


Mijn fototoestel (zonder het externe flitsapparaat) is al erg oud, maar het werkt nog heel goed. Alleen heb ik dus een aantal jaren later het externe flitsapparaat aangeschaft waardoor je je behoorlijk belachelijk maakt op familiefeestjes. Of net niet, maar dan krijg ik moeilijke vragen omdat men denkt dat ik de officiële fotograaf ben die het evenement gaat documenteren.


Maar dat het dus nodig is, zie je op onderstaande foto's. Voor de duidelijkheid: ik had die flits dus NIET bij, en de foto's zijn niet goed. Ze zien er allebei best OK uit (ik ben precies wel wat bijgekomen) maar technisch is het niet OK. Ik verontschuldig me even aan het gezelschap dat ik hun gezichten hier herkenbaar toon, ze zullen het me wellicht vergeven.




De eerste foto is zonder flits genomen, de tweede met de ingebouwde flits, dus niet met het grote extra ding dat op het fototoestel staat hierboven. De eerste foto is gezellig en de kleuren zijn warm. De tweede minder gezellig, maar wel duidelijker. Maar hoe het er echt uitzag die avond, dat geeft geen van beide foto's weer.

Op de eerste foto zie je linksboven een luchter. Je kan de vorm niet zien omdat ie oververlicht is. Op de tweede foto zie je hem wel duidelijk. Dat geldt trouwens ook voor het kleine wandlicht achteraan. Het eerste is knus, maar enkel een lichtvlek. Het tweede is duidelijk en het bewijst dat de caféuitbater weinig smaak heeft ;-)

Waar ik toe wil komen: als ik het extra flitsapparaat wel gebruikt had, was de foto realistisch geweest. Dus hoe het er voor de ogen van de aanwezigen écht uitzag. Het apparaat flitst in de richting die je zelf kiest, liefst op een witte muur of plafond. Als dat nergens aanwezig is in de ruimte, zoals in zo'n bruin café, kan je dat witte kaartje uitschuiven. Je krijgt een sterk flitslicht op het plafond, en een stukje weerkaatst op het witte kaartje. Met als gevolg dat de hele ruimte verlicht wordt zonder rechtstreeks (wit) flitslicht, en het witte kaartje weerkaatst een beetje wit licht, zo krijg je het beste van de twee werelden.

Daarom staan professionele fotografen zo vaak met dat flitsapparaat naar alle kanten te draaien. Dat is niet voor de show, ze weten wat ze doen.

Ik nog niet echt, het was gewoon een leuke avond en ik heb mooie fotootjes :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen